Hulp nodig?Stel direct een vraag aan De Haargroeispecialist
Uw bericht kan nog niet geaccepteerd worden:

7 belangrijke vitaminen en mineralen tegen haaruitval

dinsdag 14 mei 2013
Een veel voorkomende reden van een slechte haarconditie of haaruitval is een tekort aan essentiële vitaminen en mineralen. Hieronder zetten wij de top-7 van meest belangrijke vitaminen en mineralen voor gezonde haargroei en preventie van haarverlies op een rij. 

Biotine

Biotine, of vitamine B8, is één van de belangrijkste vitaminen tegen haaruitval. Vitamine B8 is nodig voor het behoud van gezond haar. Biotine levert een bijdrage aan de productie van keratine, belangrijk voor gezond haar, hoofdhuid en nagels. Tevens kan Biotine het grijs worden van het haar voorkomen. Biotine komt voor in o.a. sojaproducten, noten (vooral amandelen, hazelnoten), pinda’s (een peulvrucht), eieren en melk.

Foliumzuur

Foliumzuur is essentieel voor de celontwikkeling en groei van weefsels. Hierdoor is het ook van belang voor gezonde haarfollikels en daarmee de haargroei. Foliumzuur zorgt bovendien voor een betere bloedcirculatie, waardoor de voedingsstoffen de hoofdhuid beter kunnen bereiken. Foliumzuur is ook bekend als vitamine B11 en heet B9 in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Voedingsmiddelen rijk aan foliumzuur zijn groene bladgroenten, spruiten, kool, broccoli, citrusvruchten en lever.

Selenium

Selenium is een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij het behoud van gezond haar. Een tekort kan bijdragen aan broos haar en haaruitval. Selenium ondersteunt het lichaam bij het verwerken van proteïnen. Aangezien haar voornamelijk bestaat uit proteïnen, is voldoende selenium essentieel voor haargroei. Selenium komt in veel voedingsmiddelen voor, in kleine hoeveelheden. Paranoten, vis en schelpdieren zijn erg rijk aan selenium.

Zink

Net als Selenium heeft Zink de erkende EFSA gezondheidsclaim dat het helpt om het haar gezond te houden. Zink zorgt voor een goede opbouw van eiwitten en daarmee ook voor alle lichaamsweefsels, waaronder haar. Ook is zink betrokken bij de vorming van keratine. Het wordt dan ook beschouwd als een van de beste stoffen voor gezonde haargroei. Een lage zinkwaarde kan tevens de kans op meer DHT in het lichaam vergroten en een tekort aan zink kan leiden tot meer haren in de telogene (rust) fase en dun en breekbaar haar. Zink komt o.a. voor in oesters, vlees, bruin brood, peulvruchten en zonnebloempitten.

IJzer

IJzer is een component van hemoglobine, deze stof transporteert zuurstof door het lichaam. Een tekort aan ijzer kan broos haar en haarverlies veroorzaken. IJzer is aanwezig in veel voedingsmiddelen, zoals vlees, bonen, donkergroene bladgroenten, pompoenpitten en zeewier. IJzer krijg je dan ook eigenlijk altijd wel voldoende binnen bij een gevarieerd voedingspatroon.

Vitamines uit de B-groep

Naast de specifieke B-vitamines B8 (Biotine) en B11 (Foliumzuur) zijn vrijwel alle B-vitaminen van groot belang voor gezond haar. Ze spelen een essentiële rol in de stofwisseling in de cellen.

Zo kan een tekort aan Vitamine B2 (Riboflavine) bijdragen aan haaruitval. B2 ondersteunt tevens bij het opnemen van vitamine B6 en ijzer, beide belangrijk voor een goede haargroei. Vitamine B2 vind je o.a. in zuivel, vlees, broccoli, ei en noten. Niacinamide (of Niacine, Vitamine B3) zorgt voor een verwijding van de bloedvaten wat de bloedtoevoer in de hoofdhuid stimuleert waardoor voedingsstoffen het haar en de hoofdhuid beter kunnen bereiken. Ook kan het cholesterol verlagen, wat kan bijdragen aan een vermindering van haaruitval. Vitamine B3 komt voor in vis, vlees, noten en granen. Van Vitamine B5 (Panthoteenzuur) is bekend dat een tekort hieraan haarverlies kan veroorzaken. Vitamine B5 is te vinden in onder andere kip, melk, granen en zalm. Een tekort aan Vitamine B12 (Cyanocobalamine) kan bijdragen aan haaruitval en het ontwikkelen van grijs haar. Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees en zuivel.

Vitamine A

Vitamine A (retinol) is een antioxidant dat de algemene gezondheid van de hoofdhuid bevordert. Het stimuleert de productie van talg. Talg beschermt het haar tegen uitdroging. Zorg ervoor dat je genoeg van deze vitamine binnen krijgt, maar niet teveel: een teveel van deze vitamine kan haarverlies juist stimuleren. Een tekort van deze vitamine kan tot droog haar en een droge hoofdhuid leiden. Vitamine A komt voor in veel voedingsmiddelen, zoals melk, broccoli, spinazie, wortel en koolsoorten. Met een gevarieerd eetpatroon krijg je dan ook eigenlijk altijd wel voldoende vitamine A binnen.

Andere belangrijke vitaminen en mineralen

Voor een gezonde hoofdhuid en haargroei zijn ook Vitamine C en Vitamine E belangrijk om voldoende binnen te krijgen.
Vitamine C is een krachtige antioxidant die belangrijk is voor het behouden en opbouwen van collageen in de huid en rondom de haarfollikel. Ook helpt Vitamine C het lichaam om ijzer op te nemen. Vitamine C komt voor in citrusvruchten, aardbeien, kiwi, tomaten en groene groenten.
Vitamine E
stimuleert de bloedtoevoer in de hoofdhuid zodat de haarfollikels de juiste bouwstoffen ontvangen voor een optimale haargroei. Een tekort aan vitamine E kan leiden tot haaruitval en roos. Vitamine E komt onder andere voor in eieren, zonnebloempitten, bladgroenten en asperges.

Hoe krijg je genoeg van alles binnen?

Met een gevarieerd dieet met voldoende groente en fruit, eventueel aangevuld met een multivitamine tablet, krijg je veel vitamines al binnen. Voor een gezonde haargroei zijn sommige vitamines zo belangrijk, dat een hogere dosering een veel beter resultaat geeft. Voor andere vitamines geldt dat een te hoge dosering juist schadelijk kan zijn, zowel voor de haargroei als voor de algemene gezondheid. Het is daarom belangrijk om de juiste hoeveelheden en verhoudingen binnen te krijgen. De veiligste, makkelijkste en meest effectieve oplossing om alle vitaminen tegen haaruitval binnen te krijgen is een voedingssupplement speciaal geformuleerd voor haargroei.

Voedingssupplementen gericht op haargroei

De Haargroeispecialist heeft meerdere voedingssupplementen in het assortiment:

Effectieve voedingssupplementen om haargroei te stimuleren bevatten naast vitaminen en mineralen ook plantenextracten met DHT-remmende eigenschappen. Denk aan Saw Palmetto (met de werkzame stof Beta-sitosterol) en Brandnetel. Daarnaast is een aantal aminozuren bewezen effectief, zoals Taurine. Deze ingredienten zijn te vinden in de Foligain capsules en de Neofollics tablets.

Ten opzichte van de Foligain haargroei capsules bevatten de Neofollics Tablets een aantal extra ingrediënten die de vorming van DHT tegengaan en de haargroei bevorderen, zoals Rode klaver extract, EGCG (Groene Thee extract), isoflavonen complex en de aminozuren L-carnitine en L-cysteïne. Het meest complete supplement dat op dit moment op de markt is, zijn dan ook de Neofollics hair growth supporting tablets. Hiermee geef je je lichaam in één keer alles wat het nodig heeft om het haar van binnenuit gezond en vitaal te laten groeien.

Meer weten?

Wilt u meer weten over haarverlies en het bestrijden van haaruitval? Lees ook onze andere artikelen: